Self (Diet) Coaching czyli jak oszukać małego sabotażystę…..

Self (Diet) Coaching czyli jak oszukać małego sabotażystę…..

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku…

Lao Cy

 

Czym jest Self(Diet) Coaching?

Relacją z samym sobą, która wydobywa wiele naturalnie posiadanych przez nas zasobów. Stwarza ona dostęp do takich informacji, myśli i relacji umysłu z ciałem, które zazwyczaj są poza zasięgiem.

Istotą (Diet) Coachingu jest wzbudzenie motywacji do zmiany sposobu odżywiania, postępowania i zachowania.  Uwaga! Każdy z nas może być dla siebie Self(Diet)Coachem.

DLACZEGO TAK TRUDNO NAM ZMIENIĆ SWOJE NAWYKI ŻYWIENIOWE?

Większość z nas wie, co mogłoby robić, by zdrowiej żyć. Teoretycznie  jesteśmy ekspertami jak i ile jeść, w jakim stopniu być aktywnym fizycznie, dlaczego więc na co dzień nie przekładamy tej wiedzy na praktykę? Okazuje się , że sama wiedza nie prowadzi do zmiany zachowania…(niestety(()

Wiec o co tu chodzi? A chodzi o  tzw. sabotaż zmiany  dokonywany przez nasz mózg!

Zmiany przerażają i nie ważne czy to są duże  czy małe.  Dlaczego? Na to pytanie odpowiadają nam odkrycia psychologii i neurobiologii – nasz mózg  ma wbudowaną funkcję polegającą na wykrywaniu zmian w otoczeniu i wysyłaniu silnych sygnałów, ostrzegających nas przed tym, co niezwyczajne. Lęk przed zmianą jest zakorzeniony w fizjologii mózgu. Kiedy dokonujemy zmiany lub rozpoczynamy proces twórczy odwołujemy się do  części mózgu zwanego korą mózgową. Kiedy zaczynamy doświadczać blokady,  możemy przyjąć, że za sabotażem naszych chęci stoi śródmózgowie!  Znajduje się tu nasz winowajca sabotażysta – ciało migdałowate, które odgrywa kluczową rolę dla naszego przetrwania. Kontroluje ono reakcje walki lub ucieczki, czyli mechanizm alarmowy, który dzielimy z innym ssakami. Ciało migdałowate wpływa na funkcje racjonalnego i twórczego myślenia, które mogłoby nam przeszkodzić w podjęciu walki lub ucieczki. Reakcja sensowana ! np. tysiąc lat temu kiedy wraz z innymi ssakami przemierzaliśmy dżungle i lasy , mechanizm ten przydawał się zawsze wtedy, kiedy człowiek narażał się na niebezpieczeństwo, bo oddalał  się od znanych i bezpiecznych miejsc. Nie przeczę, że reakcja walki czy ucieczki jest ważna i dziś, gdy np. pędzi w naszą stronę samochód lub gdy uciekamy np. z płonącego domu.

PODSTAWOWYM PROBLEMEM Z CIAŁEM MIGDAŁOWATYM  i reakcją  walki lub ucieczki jest to, że wspomniany alarm włącza się  ZA KAŻDYM RAZEM , gdy chcemy zerwać ze starymi i  bezpiecznymi metodami. Dla naszego mózgu, każde nowe wyzwanie , zmiana czy też okazja , wiąże się z pewną dozą strachu.

Nie ważne, czy wyzwanie polega na rozpoczęciu nowej pracy, czy spotkaniu nowej osoby, czy  zmiany sposobu życia i np. odżywiania. Ciało migdałowate przygotowuje nas  do działania , ograniczając  i czasami blokując nasz dostęp do myślącej części mózgu. (fenomen tremy przedegzaminacyjnej: ważny cel – lęk – ograniczenie dostępu do kory – porażka) . Niektórzy szczęściarze potrafią przekształcić ten lęk w ekscytację i działanie.  Jednakże u większości z nas ważne i duże cele uruchamiają poważne lęki.

Groźny i drapieżny Lew naszych przodków, w dzisiejszych czasach został zamieniony na  nasze duże wyzwania np. zrzucenie wagi, cele sprzedażowe, egzaminy…Nasza twórczość i działanie celowe, są niejednokrotnie tłumione w chwili gdy ich potrzebujemy.

Co robić????!!!!

Trzeba oszukać ten mechanizm i niepostrzeżenie przemknąć obok ciała migdałowatego nie dając mu szansy na przebudzenie. Jedną z metod jest technika małych kroków – filozofia  Kaizen, którą z powodzeniem stosuje się w biznesie  i motywowaniu pracowników. Metoda ta działa , ponieważ polega na dokonywaniu tak małych zmian, ze nie budzą lęku, a  w miarę kontynuowania strategii kora mózgowa ulega aktywacji, mózg zaczyna przygotowywać „oprogramowanie”  konieczne do osiągnięcia zmiany, tworząc nowe połączenia nerwowe i budując nowe nawyki.    

Metoda ta bazując na małych działaniach może omijać nasze atawistyczne lęki czy frustracje związane z niepowodzeniem , może dodawać nowe zachowania mające na celu dokonanie zmiany, może również odejmować zachowania , których chcemy się pozbyć np. jeżeli uczysz się języka obcego , zapamiętuj dziennie tylko 1 słówko, lub 1 tygodniowo, chcesz przestać słodzić herbatę,  każdego dnia słodzimy o malutką część mniej. Organizm zaczyna się przyzwyczajać do mniejszych porcji i nawet nie zorientujemy się kiedy przestaje czegoś brakować

Filozofia KAIZEN zakłada, że zmiana dokonuje się bardzo powoli, bez żadnych obciążeń, żadnych wyrzeczeń i bez potrzeby sprawdzania efektu. Bo sama istota Kaizen nie leży w szybkości efektu, w spektakularnych sukcesach, ale w tym by efekt był trwały. Bardzo możliwe , że przyjdzie szybciej niż zakładaliśmy, ale jest to cudowny rezultat konsekwentnej zmiany.

MAŁY CEL-OMINIĘCIE LĘKU-UAKTYWNIENIE KORY -SUKCES

Teraz zadanie dla Wszystkich, którzy chcą coś zmienić. ( pomyśl co w Twoim życiu możesz i chcesz poprawić?)

Jaki będzie Twój pierwszy krok: …Aby…..?

Na przykład:

Self Coach: Jaki mały , trywialny krok może pomóc Ci w poprawieniu sposobu odżywiania ( ograniczenie słodyczy bo uwielbiasz  czekoladę )?

TY: Unikanie czekolady ( konkretnie ale  TO JESZCZE   ZA DUŻY KROK!)

Self Coach: Jaki mały trywialny krok pomoże Ci w ograniczeniu słodyczy?

TY: Jeść mniej czekolady ( JUŻ BLIŻEJ, Twój mózg zaczyna już twórczo wymyślać rozwiązania)

Self Coach: Jaki mały krok może pomóc Ci w ograniczeniu słodyczy?

TY: Jak otworzę czekoladę to wyrzucam pierwszy kawałek….( DOBRY KROK, odrzucanie ostatniego jest znacznie trudniejsze,  ten malutki  krok gwarantuje powtarzalność  – od tego możemy zacząć)))

Jeżeli zadajesz sobie pytanie o czas potrzebny na dokonanie zmiany , to oznacza… że żadna zmiana się w Tobie prawdopodobnie nie dokona. Takie pytanie zaprzecza trwałości zmiany. Nie ma żadnego czasu, nie ma punktu na osi, gdzie będziesz sprawdzał wynik. On pojawia się wtedy, kiedy przestajesz przejmować się jego rezultatem.

ISTOTNA JEST ZMIANA , A KIEDY SIĘ DOKONA SPRAWDZANIE EFEKTÓW NIE JEST JUŻ POTRZEBNE.

Reasumując

C o zrobić aby zmienić swoje nawyki żywieniowe i w konsekwencji sporą część swojego życia??

  1. Zrozum mechanizm zmiany nawyku i zacznij nad sobą pracować
  2. Zdobądź wiedzę: co jeść a czego unikać – Pamiętaj Jesteś Tym co jesz!!!
  3. Dowiedz się jaka kaloryczność jest odpowiednia dla Twojego organizmu i założonego celu – przeważnie – za mała podaż kalorii, prowadzi w prostej drodze do przybierania masy tłuszczowej   (a dlaczego tak się dzieje… znasz pojęcie PPM- podstawowa przemiana materii?)
  4. Jeżeli jest to dla Ciebie w dalszym ciągu jakieś takie  dziwne  I zagmatwane – przyjdź do mnie – pogadamy i pomogę😊))

               Życzę powodzenia:)))

 

 

 

 

Bibliografia:

Filozofia Kaizen  –  Jak mały krok może zmienić twoje życie Dr Robert  Maurer

Schudnij z Kaizen – Jarosław Gibas

Fundamenty Coachingu – Neurobiologia a skuteczna praktyka: David Rock, Linda J. Page

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *